Blog

12 lutego 2020, 08:02

MaaS: jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

W polskich miastach rośnie popularność usług współdzielonych. Zgodnie z danymi z raportu Stowarzyszenia Mobilne Miasto pojazdy „na minuty” są dostępne w aż 71 miejscowościach w całym kraju.

W 2019 roku z co najmniej jednej usługi w swoim mieście miało możliwość skorzystać aż 11,5 miliona osób. Dla nich najważniejsze jest, że mogą szybko i sprawnie poruszać się po mieście oraz elastycznie zmieniać środki transportu w zależności od pogody, sytuacji na drodze, pory dnia czy lokalizacji. A taką możliwość zapewnia odpowiednia gęstość siatki transportowej. Nieważne, czy szukają przystanku autobusowego, chcą skorzystać z carsharingu czy e-hulajnogi – pojazd musi się znajdować w zasięgu krótkiego spaceru.

Zgodnie z raportem „Current Developments and Future Trends” w 2019 globalna średnia dzienna liczba wypożyczeń carsharingu wynosiła od 3,5 do 4 razy na pojazd. W Niemczech w Hamburgu czy Frankfurcie operatorzy osiągali 6 do 7 wypożyczeń na samochód. Analitycy dostrzegli, że w przypadku aut stopień eksploatacji jest bezpośrednio zależny od posiadanej przez firmę bazy klientów. Zagraniczni operatorzy o ugruntowanej pozycji osiągają poziom ok. 200 zarejestrowanych klientów na jeden samochód, co daje im średnią dzienną od 6 do 9 wypożyczeń. Na mniej dojrzałych rynkach liczba użytkowników na auto waha się między 75 a 80.

Doświadczenia amerykańskiej firmy Zoba, założonej przez uniwersytety Harvarda i MIT pokazują, że to, co podnosi atrakcyjność transportu współdzielonego, to wykorzystanie nowoczesnych technologii do zarządzania wypożyczeniami oraz integracja usług. Zorganizowanie się w ramach jednej aplikacji typu MaaS zwiększyło przychody operatorów od 10% do nawet 50%. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu sztucznej inteligencji możliwe było również optymalizowanie oferty na bieżąco. Operatorzy otrzymywali aktualne dane na temat najbardziej atrakcyjnych lokalizacji, wiedzieli o jakich porach i jak zarządzać rozłożeniem floty w mieście, a dzięki zgrupowaniu na jednej platformie mogli zapewnić klientom zniżki i inne bonusy.

Polski MaaS Vooom już dziś umożliwia użytkownikom indywidualnym w największych polskich miastach szybkie i komfortowe przemieszczanie się za pomocą pojazdów „na minuty”, komunikacji miejskiej oraz taksówek, wszystko z poziomu jednej aplikacji. Elastyczna formuła aplikacji pozostawia wiele swobody podróżującemu – to od niego zależy, czy użyje środków jadąc do lub z biura, czy też w swoim czasie wolnym. Co więcej, z usług mogą skorzystać pracownicy firmy, która zdecyduje się na wykupienie dla nich tzw. Pakietów Mobilności. Obecnie Vooom pracuje nad stworzeniem innowacyjnego planera, który dzięki zaawansowanym modelom predykcyjnym oraz uczeniu maszynowemu pozwoli użytkownikom zawsze dojechać na czas w optymalny dla nich sposób. Dla współpracujących z Vooom operatorów stwarza to niepowtarzalną szansę na zbudowanie odpowiedniej bazy klientów oraz bieżące pozyskiwanie danych na temat potrzeb transportowych w miastach.

Autor: Agata Koczowska

Fot. Syda Productions, Adobe Stock

Ostatnie wpisy