Blog

2020-03-11T10:00+01:00

Partnerstwo MaaS - komu to się opłaca?

Budując platformę MaaS zarówno jej operatorzy, jak i firmy sharingowe mierzą się z potrzebą połączenia sił na bardzo dziś konkurencyjnym rynku. Codzienność biznesowa to w dużej mierze rywalizacja o gotowego zapłacić za oferowane produkty klienta. Mobilność jako usługa redefiniuje nie tylko sposób poruszania się po mieście, zmienia również podejście do funkcjonowania na rynku.

Konkurujący ze sobą na co dzień operatorzy otrzymują możliwość zrzeszenia się na jednej platformie, żeby wykorzystać efekt synergii, pozyskać nowych użytkowników, poszerzyć bazę klientów i zdobyć nowe rynki. W partnerstwie dostawcy MaaS z operatorami, ten pierwszy bierze na siebie wszystkie ryzyka związane z funkcjonowaniem aplikacji, a pozostali interesariusze są odpowiedzialni za stan i jakość floty. Tak skonstruowany model biznesowy sprawia, że każdy partner zajmuje się tą częścią procesu, na której najlepiej się zna.

tabela rozwój maas - korzyści z partnerstwa

Źródło: Transport Trends and Economics 2018-2019 Mobility as a Service

Na pierwszym poziomie integracji, gdy zadaniem aplikacji jest agregowanie informacji dotyczących usług transportowych na danym obszarze, można mówić o prostym zwiększaniu zasięgów. Klient ma świadomość, że na trasie swojej podróży może mieć dostęp do różnych pojazdów „na minuty”, ale nie może z nich skorzystać bezpośrednio przez aplikację. MaaS ma wtedy status nowinki technicznej dla garstki pasjonatów, dla zwyczajnych użytkowników może to być za mało, żeby zrezygnować z aplikacji dedykowanych.

Wprowadzenie możliwości rezerwowania pojazdów oraz płatności bezpośrednio w aplikacji (poziom 2 integracji) zachęca szerszą grupę osób do korzystania z platform MaaS. Kilka kliknięć pozwala wypożyczyć skuter lub kupić bilet na przejazd tramwajem, ominąć korek e-hulajnogą, żeby później przesiąść się do samochodu – wszystko z poziomu jednego programu. Dla operatorów oznacza to szansę na dodatkową sprzedaż. Wśród ich klientów mogą pojawić się osoby, które normalnie mogłyby z usługi współdzielonej nie skorzystać, bo przykładowo nigdy nie jeździły e-hulajnogą albo nie jeżdżą autem po mieście. Jednak jeśli inteligentny planer podpowie im taki model jako sposób na optymalną czasowo i kosztowo podróż, może ich to zachęcić do większej otwartości na eksperymenty czy do zmiany nawyków.

Kolejne poziomy integracji (4, 5 i 6) to dodanie nowych funkcjonalności ułatwiających płatności w środkach transportu współdzielonego i komunikacji publicznej. Wprowadzenie fakturowania, abonamentów miesięcznych i subskrypcji długoterminowych pozwala zarówno zarządcy MaaS jak i operatorom floty pojazdów współdzielonych zdobyć kolejne segmenty rynku. Jest to moment, kiedy wśród użytkowników mogą pojawić się osoby regularnie poruszające się po mieście. Uproszczona procedura przy jednoczesnej możliwości rejestrowania i księgowania kosztów sprawia, że usługa MaaS staje się także atrakcyjna dla pracodawców. Abonamenty krótko- i długoterminowe mogą skłonić biznes do rezygnacji z drogiego w utrzymaniu auta służbowego na rzecz okresowej subskrypcji. Elastyczność pakietu pozwala z kolei na skorzystanie z MaaS jako innowacyjnego benefitu pracowniczego na codzienne przejazdy do i z biura. Nowych użytkowników zyskują wszyscy partnerzy.

Dzięki bardziej zaawansowanej współpracy z operatorami twórca MaaS ma dostęp do coraz większej ilości danych dotyczących transportu w danej miejscowości. Analiza zebranych informacji daje mu szansę na jeszcze lepsze profilowanie podpowiedzi transportowych i optymalizację planera, współpracujące z nim firmy otrzymują możliwość skorzystania z wiedzy o tym, jak zarządzać swoją flotą. Dodatkowym zyskiem jest również zmniejszenie wydatków na systemy płatnicze i operacje finansowe – część z nich odbywa się za sprawą infrastruktury zapewnianej przez MaaS. Głęboka integracja stwarza na rynku mobilności miejskiej sytuację win-win. Działając razem firmy zyskują więcej niż w pojedynkę.

Polski MaaS Vooom od kwietnia 2019 roku rozwija swoją aplikację tak, aby maksymalizowała zarówno korzyści użytkowników, jak i partnerów biznesowych. Docelowo aplikacja umożliwi zaplanowanie i zapłacenie za podróż w aż 12 największych polskich miastach. Już dziś współpracuje z czołowymi operatorami usług współdzielonych wszystkich pojazdów „na minuty” (auta, skutery, hulajnogi, taksówki) oraz rozwija partnerstwa z samorządami organizującymi transport publiczny. Pakiety Mobilności to z kolei propozycja dla firm. Ich działanie jest na bieżąco udoskonalane we współpracy z partnerami biznesowymi Vooom.

Autor: Agata Koczowska

Fot. alphaspirit, Adobe Stock

Ostatnie wpisy