Blog

2020-03-06T17:00+01:00

W jakiej fazie MaaS jesteśmy?

MaaS, czyli po angielsku Mobility-as-a-Service oznacza zintegrowaną usługę transportową dostępną dla klienta indywidualnego lub firmy przy pomocy kilku kliknięć w smartfonie. W Polsce idea ta zdobywa coraz większą popularność, a dzięki trendom światowym możemy przewidzieć, jak cyfrowa ewolucja będzie dalej przebiegać w naszym kraju krok po kroku.

Pierwsza faza rozwoju mobilności miejskiej, która w zasadzie już się dokonała, to szeroki dostęp do stron internetowych i aplikacji. Narzędzia te pozwalają zaplanować konkretny odcinek podróży jednym środkiem transportu. Wyszukiwarki połączeń na stronach kolei, miejskie rozkłady jazdy w wersji cyfrowej czy mapki to niewątpliwie narzędzia przydatne. Przez ostatnie lata wspomagały one podróżnych w planowaniu, eliminując konieczność ręcznego przepisywania rozkładów jazdy na stacjach czy przystankach. Jednak wraz z rozprzestrzenianiem się dotykowych telefonów komórkowych klienci zaczęli oczekiwać więcej. Nadal pozostawało jednak wyzwanie osobnego kupowania i zarządzania rozproszonymi po różnych kontach biletami i opłatami oraz konieczność instalowania wielu różnych aplikacji.

Obecnie jesteśmy w drugiej fazie wdrażania technologii cyfrowych w transporcie. Większość użytkowników korzysta z agregatorów podróży online, najczęściej pozwalających połączyć w jednej aplikacji kilka środków komunikacji publicznej. Dzięki tak przygotowanej infrastrukturze życie podróżnego stało się prostsze, natomiast nie rozwiązuje to dylematów tam, gdzie siatka transportowa jest mniej rozwinięta. Jeśli na danym obszarze brakuje tramwaju czy autobusu, aplikacje nie pozwalają połączyć ich z prywatnymi operatorami taksówek czy powoli rozwijającym się transportem sharingowym. Zaletą takiego rozwiązania jest prostota – wreszcie przemieszczenie się z punktu A do punktu B można zaplanować i opłacić wszystkie mikropłatności poprzez jedno narzędzie.

vooom iphone innogy go rezerwuj

Trzeci etap rozwoju MaaS to zmiana, która za sprawą Vooom wydarzy się w niedalekiej przyszłości w polskich miastach. Firma dzięki grantowi z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przygotowuje inteligentny planer bazujący na uczeniu maszynowym i zaawansowanych algorytmach predykcyjnych. Integracja transportu publicznego, operatorów rowerów, e-hulajnóg, skuterów, samochodów i taksówek daje klientom pełne spektrum możliwości, bez względu na to, gdzie są oraz gdzie i kiedy chcą pojechać. Vooom pracuje również wraz z innymi uczestnikami rynku MaaS nad jednolitymi abonamentami, które wykupione z góry jak telefon na kartę pozwalają odliczyć płatności za podróż zamiast każdorazowo przechodzić przez procedurę jednorazowej płatności. Klienci biznesowi mają z kolei dostęp do Pakietów Mobilności, czyli pakietów innowacyjnych benefitów pozapłacowych w postaci możliwości dofinansowania przejazdów do pracy.

planer vooom infografika cz 3

Końcowy, czwarty etap wdrożenia Mobility-as-a-Service to szansa na skorzystanie z danych generowanych na co dzień w czasie podróży do celów strategicznych. Taką możliwość również da firmom udostępniającym współdzielone środki transportu przygotowywany przez Vooom planer. Dla współpracujących z firmą operatorów, ale także jednostek samorządowych stwarza to niepowtarzalną szansę na zbudowanie odpowiedniej bazy użytkowników oraz bieżące pozyskiwanie informacji na temat potrzeb transportowych w miastach.

Zmiany wprowadzane przez Vooom wpłyną nie tylko na komfort podróżowania klientów indywidualnych i biznesowych. Jako pionierskie narzędzie na polskim rynku Vooom znakomicie wpisuje się w szerszą ideę wdrażania w naszych miastach rozwiązań z zakresu smart city.

Autor: Agata Koczowska

Fot. Golden Sikorka, Adobe Stock

Ostatnie wpisy