Blog

2020-04-10T17:00+02:00

Przy kawie o MaaS #1

Rozpoczynamy cotygodniowy cykl przeglądu ciekawych publikacji o rynku MaaS. Liczymy, że będzie to przydatna lektura nie tylko dla użytkowników Vooom, ale i całej branży współdzielonej mobilności. Zachęcamy do dzielenia się Waszymi uwagami i sugestiami, abyśmy mogli jak najlepiej dopasować tę publikację do Waszych potrzeb.

Warto wiedzieć

Przygotowaliśmy krótki przewodnik dla osób korzystających z komunikacji miejskiej, taxi, carsharingu i innych pojazdów na minuty. Zachęcamy do udostępniania w swoich kanałach: Warto wiedzieć czym i jak bezpiecznie jeździć w czasach koronawirusa.

Transport zbiorowy

GZM i ZTM wypuścił aplikację Mobilny ŚKUP, która umożliwia pasażerom transportu zbiorowego zakodowanie biletów i zasileń Pieniądza Elektronicznego zakupionych na Portalu Klienta ŚKUP bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku. Przez aplikację można także zgłaszać awarie w pojazdach lub inny problem, np. z zatłoczonym pojazdem, sprawdzić rozkład jazdy, złożyć wniosek o fakturę VAT, a także reklamację. Zminimalizowanie w ten sposób kontaktu pasażera z newralgicznymi elementami systemu ŚKUP ma przeciwdziałać potencjalnemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Kraków wprowadza ogromne cięcia w komunikacji publicznej w okresach pozaszczytowych. Okazuje się, że po epidemii transport zbiorowy w miastach niekoniecznie szybko wróci do stanu pierwotnego.

Carsharing & taxi

Blog Autonaminuty.org zebrał i porównał tymczasowe, niezwykle atrakcyjne oferty polskich carsharingu w czasie koronawirusa. Marzy nam się, aby takie ceny pozostały na stałe.

Dane z okresu pandemii pokazują, że w ramach liczby kilometrów tzw. przebiegu pasażerskiego zaobserwowano w Indiach trend sprzyjający stopniowemu wzrostowi liczby tzw. „wspólnych kilometrów”: Covid-19 might change car buying habits in India, here’s how.

Przewodnik po różnych odmianach carsharingu w USA wg firm.

Ciekawa metamorfoza Traficara, który wrócił do Warszawy nie z autami na minuty, a ze... sklepem internetowym. TrafiSzop to platforma online, która pomoże realizować zakupy bez wychodzenia z domu.

Ze względu na pandemię wynajem samochodów to dzisiaj bezpieczniejszy sposób podróżowania niż korzystanie z autobusu czy pociągu pisze Kurier Poranny, przytaczając argumenty operatorów Panek oraz east rent.

Toyota pokazała jak czyścić auto w czasach zarazy i wskazała aż 40 elementów, przez które można się zarazić w samochodzie.

W najnowszej wersji iTaxi można już zamówić przejazd autem z przegrodą ochronną.

UTO

Bolt wystawił elektryczne hulajnogi w Krakowie i Warszawie. Dla personelu medycznego przejazdy będą bezpłatne. Można z nich korzystać w strefie o marnym zasięgu. Odblokowanie - 1 zł, a każda minuta jazdy 0,6 zł.

Polski oddział hive, mimo że na czas episemi schował hulajnogi do magazynów, to na początku kwietnia, podobnie jak Blinkee, zaoferował możliwość bezpłatnego udostępnienia swoich pojazdów służbom oraz organizacjom, które pracują w okresie epidemii na rzecz społeczeństwa.

W serwisie Micomobility.io opublikowano ciekawy raport o aplikacjach i hulajnogach, oparty na bazie ocen i opinii o aplikacjach operatorów w App Store i Google Play, ubrany w czytelne infografiki.

Polski rząd na początku kwietnia zamknął miejskie wypożyczalnie rowerów, pomimo iż wiele innych krajów uznało je jako bezpieczniejszą alternatywę przemieszczania się w czasach koronawirusa od transportu zbiorowego. Operatorzy, samorządy a także obywatele zwrócili się do rządu o cofnięcie zakazu. SmartRide.pl zastanawia się, czy apele przekonają rząd, by zniósł zakaz rowerów miejskich?

Interesujący głos amerykańskiego blogera krytykującego sposób, w jaki Lime i Bird wycofały hulajnogi i rowery z ulic miast na całym świecie, podczas gdy znacznie mniejsze firmy utrzymały swoje pojazdy, dając mieszkańcom bezpieczniejszą alternatywę przemieszczania się w miejsce transportu zbiorowego: No, Bird and Lime Were Not ‘Forced’ to Pull Fleets — or Fire Staff — Because of COVID-19

Bolt opublikował dane na temat przejazdów jego hulajnogami w Wilnie, gdzie też obowiązuje lockdown, czyli obostrzenia co do przemieszczania się. Firma podała, że 75-85 proc. przejazdów w tygodniu to przejazdy w dni robocze, co jej zdaniem świadczy o tym, że współdzielone hulajnogi są używane głównie do dojazdów związanych z pracą lub załatwianiem bieżących spraw, nie zaś do rekreacji. Zbliżone dane podawał Nextbike, uzasadniając sens utrzymania otwartej wypożyczalni rowerów miejskich w Warszawie.

W Holandii pojawiła się pierwsza hulajnoga z napędem wodorowym.

MaaS

Z najnowszego raportu Juniper Research pt. Mobilność jako usługa: modele biznesowe, strategie dostawców i prognozy rynkowe na lata 2020-2027 wynika, że o ile rok 2020 r. nie będzie jeszcze najlepszy dla platform MaaS, to już od 2021 roku ma być znacząco lepiej. Wygenerowane przychody mają przekroczyć 52 mld USD do 2027 r., w porównaniu z 405 mln USD w 2020 r.

Startupy z branży mobilności zostały poważnie dotknięte przez epidemię koronawirusa. Liczba przejazdów zmniejszyła się o kilkadziesiąt procent. Niektóre firmy błyskawicznie wykorzystały jednak wzrost zapotrzebowania na rynku dostaw B2B (jak choćby nasz rodzimy Traficar, czy Hop.City), co pozwala im zneutralizować straty na rynku B2C. Deccan Herald pokazuje przykłady kilku indyjskich operatorów: COVID-19 lockdown: Mobility sector to walk a bumpy path ahead

Wired przedstawia sylwetkę Jeffa Tumlina, szefa Agencji Transportu Miejskiego w San Francisco (USA), który jest jednym z planistów próbujących wyrzucić samochody z miasta. Zdaniem Tumlina będzie to dobre nie tylko dla naszej planety, ale także dla ludzi i biznesów.

Ciekawy raport opisujący symulację 5 różnych scenariuszy, które miały sprawdzić jak współdzielone usługi mogą zmienić mobilność we francuskim Lyon. Okazało się, że nie tylko wpłyną na zmniejszenie zatorów na drogach, ale również na obniżenie emisji CO2 i zwolnienie przestrzeni publicznej: Shared Mobility Simulations Lyon

Okazuje się, że Pakiety Mobilności Vooom są idealnym przykładem mobilności 3.0. Jak pisze Moto.pl w artykule Ewolucja z mobilności 1.0 do mobilności 3.0. Co to właściwie oznacza? już w tej chwili niektóre firmy decydują się na mobilność 3.0, czyli rozwiązanie, w którym pracodawca przeznacza dla pracownika określoną sumę, którą ten może wydać na usługi transportowe, a to pracownik decyduje na jaki środek transportu chce tę kwotę przeznaczyć.

Przetargi

W Suwałkach pojawił się nowy przetarg na uruchomienie i trzyletnią obsługę systemu roweru publicznego w latach 2020-2023.

Trójmiasto ogłosiło przetarg na System Roweru Metropolitalnego.

Na deser

Koronawirus uczy: Przestrzeń zbyt cenna by tracić ją na samochody. Czy miasto doby postwirusowej powinno działać tak jak wcześniej? Zakorkowane, ziejące spalinami i hałasem?

Podcasty opanowują polski internet, nie mogło zatem zabraknąć w nim rodzimego podcastu o elektromobilności, który przygotowuje Motocaina

Dajcie znać, jak Wam się podoba, abyśmy mogli dopasować tę cykliczną publikację do Waszych potrzeb.

Ostatnie wpisy