Blog

2020-03-27T07:00+01:00

ZMaaSowana pomoc: #PokazSwojPojazd – dołączamy!

W tych trudnych dniach walki z pandemią społeczność miejskiej mobilności stara się dynamicznie reagować na najbardziej palące potrzeby użytkowników. Kolejni operatorzy uruchamiają akcje pomocowe na rzecz osób, które dziś działają na pierwszej linii frontu albo wymagają szczególnej opieki w związku ze swoją sytuacją. A gdyby tak pójść krok dalej? Czas na zMaaSowaną pomoc. Dołączamy do akcji Stowarzyszenia Mobilne Miasto #PokazSwojPojazd.

Inicjatywa Stowarzyszenia Mobilne Miasto to szansa na wykorzystanie funkcji MaaS, której przed wybuchem pandemii nit z nas nie przewidział. Wraz z wzrostem zachorowań wywołanym przez koronawirusa oraz wprowadzonymi przez organy państwowe odgórnie ograniczeniami w przemieszczaniu się na pierwszy plan wysuwa się podstawowa potrzeba – jak zapewnić szybki i bezpieczny transport tym, którzy nie mogą zostać w domu, bo pracują na rzecz reszty społeczeństwa? Czy brak prywatnego samochodu ma być równoznaczny z transportowym wykluczeniem?

Obecnie każda, nawet krótka podróż wiąże się z podwyższonym ryzykiem zachorowania. Dodatkowo zawieszane kursy i przejście na rozkłady świąteczno-weekendowe w komunikacji miejskiej oraz ograniczenia liczby pasażerów w pojazdach - do połowy znajdujących się w nich miejsc siedzących - znacząco utrudnią każdy przejazd i wydłużą czas przebywania w przestrzeniach wysokiego ryzyka. Problem dotyczy zwłaszcza osób, które nie posiadają własnego samochodu, a wykonują zawody istotne z punktu widzenia ich funkcji społecznej.

Rozwiązaniem tego niewątpliwego kryzysu może być usługa MaaS. Mobility-as-a-service (z angielskiego mobilność jako usługa) to aplikacja z założenia integrująca na jednej mapie operatorów różnych środków transportu współdzielonego, w tym komunikację publiczną, pozwalająca zamówić taksówkę, sprawdzić aktualną i faktyczną pozycję najbliższego pojazdu, a także wynająć go i zapłacić za przejazd w sposób bezdotykowy, jedynie przy użyciu własnego smartfona. To gigantyczny potencjał, zwłaszcza jeśli pamiętamy, że już dziś do przynajmniej jednego środka transportu współdzielonego ma dostęp aż 13 milionów Polaków w 117 różnych miejscowościach.

Z przyjemnością udostępnimy naszą platformę bezpłatnie wszystkim operatorom, którzy chcą, żeby ich pojazdy stały się bardziej widoczne, a tym samym też dostępne dla użytkowników.

Nieprzewidziana przez nas wcześniej funkcja MaaS to szansa na to, żeby solidarnie całą branżą zrobić coś dla bohaterów, dzięki którym nasze miasta mogą normalnie funkcjonować w dobie koronawirusa. Aplikacja MaaS może pełnić rolę transportu kryzysowego, czyli umożliwić osobom zmuszonym do wyjścia z domu jak najszybsze zlokalizowanie pojazdu, wypożyczenie go i dotarcie do celu, wypełniając tym samym powstałą z przyczyn zupełnie od nas niezależnych lukę i niwelując wykluczenie transportowe. Na taką funkcję MaaS zwraca uwagę nasz CEO Włodzimierz Łoziński w wypowiedzi dla Transportu Publicznego.

Dlatego z wielką radością przyjęliśmy inicjatywę Stowarzyszenia Mobilne Miasto, żeby branża mobilności miejskiej rozpoczęła współpracę na rzecz potrzebujących.

Fot. Worawut, Adobe Stock

Ostatnie wpisy